Členění a subjekty trhu
Vložil/a admin, 29. Prosinec 2009 - 0:45
V dalším článku série, která se zabývá především zákládními definicemi ekonomiky a vysvětlováním jednotlivých pojmů, se podíváme na členění trhů a jeho subjekty.
Členění trhů
V tomto případě bude stačit rozdělení podle tří kritérií.
1. Podle území
- místní trh (týká se konkrétního malého místa, regionu, města apodob.)
- národní trh (stát)
- evropský trh
- světový trh
2. Podle počtu zboží
- dílčí (týká se jedné skupiny zboží, auta, nemovitosti)
- agregátní (týká se všeho zboží)
3. Podle druhu zboží
- trh výrobků a služeb
- trh výrobních faktorů
- trh peněz (finanční trh - prodej a nákup cizích měn, cenných papírů atd.)
Subjekty trhu
Na trhu se pohybují a do trhu zasahují pouze tři subjekty.
1. Domácnosti
Vstupují na trh za účelem uspokojení svých potřeb, vstupují jako kupující na trh výrobků a služeb a jako poptávající na trh výrobních faktorů. Cílem je maximalizovat svůj užitek.
2. Firmy
Vstupují jako kupující na trh výrobních faktorů a jako prodávající na trh výrobků a služeb. Cílem je maximalizovat zisk.
3. Stát
Snaží se usměrňovat a ovlivňovat trh, odstranit negativní vlivy a naopak podporovat vlivy pozitivní (zákony, nařízení). Ovlivňuje inflaci atd.